1. Pagina principală
  2. Europa de Sud
  3. Madeira, insula eternei primăveri!

Madeira, insula eternei primăveri!

Atunci când vezi țări precum Islanda și Norvegia, ai zice că nu există ceva mai frumos. Eu sunt de părere că fiecare loc este frumos în felul sau și că, uneori, e bine să nu facem comparații, chiar dacă asta se întâmplă în subconștient.
Povestea pe care o voi prezenta, a avut loc la sfârșitul anului 2018. Mergând pe ideea: vorbă lungă, bogăţia omului (mai ales dacă e vorba de călătorii), astăzi discutăm despre Madeira, un loc de poveste.
Informațiile le-am strâns deja într-un jurnal de călătorie, pe care îl voi detalia aici, dar profit de această ocazie pentru a face câteva completări.
Unul dintre cele mai mari avantaje, este acela că poți merge în orice perioadă a anului fără probleme. Curenții oceanului Atlantic și umiditatea ridicată, cauzată de ploi, păstrează tot anu verdele impecabill. Din acest motiv, i se mai spune și “insula eternei primăveri”.
Locul este superb din toate punctele de vedere. Muntele, oceanul, stâncile ascuțite, iar muntele, eolienele (dacă reușiți să găsiți Paul da Serra, să vă îmbrăcați bine), te fac să te întrebi dacă nu cumva paradisul s-a mutat în Portugalia.
82984053 105152637693442 962810017109508096 n
Și, apropo de locație, insula e mai aproape de Africa (800 km) decât de Lisabona (1200 km). Insulele Canare sunt la 400 de km în Sud.
Infrastructura este foarte bună, dar cu mare atenți
e la drumuri, pentru că sunt înguste, pe alocuri. Dacă nu stăpâniți bine șoferia, nu vă hazardați. Oamenii sunt foarte ok, criminalitate este spre 0, iar condițiile de cazare sunt pentru toate gusturile și, cel puțin iarna, foarte accesibile la preț. De fapt, raportul calitate – preț este fantastic în Portugalia, per ansamblu (există prin pagina “Viața cu noi”, povești și despre alte locuri din această țară).
Aici sunt multe lucruri de făcut, motiv pentru care vă recomand cel puțin o săptămână, luând în considerare și timpul pe care îl petreceți pe drum (mai ales dacă zburați din România).
Deși există mijloace de transport în comun, cred că-i mai bine să închiriați mașină. Sunt anumite locuri, pe care le găsiți din mers, în care nu se opresc autobuzele.
Una dintre distracțiile pe care nu le-am testat, dar care este la modă în Madeira, este trasul cu sania, din dealul numit Monte. Se poate accesa locul, cu mașina sau cu telecabina, dar dacă doriți să fiți trași / împinși cu săniuța la coborâre, nu veniți cu vehiculul din dotare. Aici este și o grădină botanică, dacă sunteți pasionați de flori.
Iar acum, mă voi întoarce la povestea inițială. E ca un film din acela în care îți aduci aminte chestii, gen “Casa de Papel”. Rezistați aici cu mine, o să fie bine. Sper.
Prin iulie, 2018, am început să tatonez posibilitatea de a călători în Madeira și pentru că am gasit bilete de avion relativ ieftine (comparativ cu perioada de vară – cu vreo 400 de euro mai puțin), am apăsat butonul “play”. 250 de euro, a fost biletul (cală included).
Ne-am adunat ca să ne strângem o echipă de 5 “cai frumoși” și am plecat într-o aventură, PE CARE sunt sigur că niciunul dintre noi n-o va uita prea curând.
Astfel, în dimineața zilei de 30.11.2018, am ajuns la aeroportul Henri Coandă și pentru că mai aveam vreo 2h30 de așteptat, ne-am gândit că ar fi o idee bună să mâncăm ceva. La parter, sub zona “plecări” este un supermarket, foarte accesibil din punct de vedere financiar. Vă spun povestea, pentru că, aș vrea să înțelegeți ce să NU faceți atunci când e sărbătoare, când multă lume pleacă în vacanță, cu ocazia unui weekend prelungit. Vreo 40 de minute a durat “distracția” cu mâncarea. Când ne-am întors, era o coadă imensă.
Inițial, am crezut că oamenii sunt la check-in, pe la vreun ghișeu oarecare (unde văzusem populație când am ajuns în aeroport) și ne-am amuzat cumva. Ulterior, mergând spre zona de securitate, am constatat cu stupoare că, înainte cu o oră de îmbarcarea noastră, toată lumea multă era pentru a trece prin filtrele de securitate. Cred că am schimbat 5 culori, inclusiv la lenjeria intimă, în interval de 1 minut. Am avut noroc că s-au mai deschis două porți la control și ne-am mișcat cu talent.
4h30 zbor până la Lisabona, cu TAP Portugal + 3h30 de stat în aeroport + 1h30 zbor către Madeira + 1h30 zbor înapoi către Lisabona (condiții meteo nefavorabile de aterizat, învârtit alte 20 de min. deasupra insulei).
Odată ajunși înapoi la Lisabona, a început circul. O grămadă de oameni nemulțumiți, incertitudine în ceea ce privea următorul zbor către insulă, stres, gălăgie. Un vis neîmplinit, ce să vă mai mint.
Ca un fapt divers, pentru următoarele zboruri, au avut prioritate: femeile gravide, cele cu copii mici, bătrânii și cei care veneau din alte țări cu legături, gen noi. Localnicii, mai puțin spre deloc.
Norocul acestora din urmă, a fost că s-a găsit un avion mai mare și ne-a luat pe toți. Ne-am întors p
e la 16.00 și am mai stat până la 23.15, când ne-a fost programat zborul. Am primit vouchere de 10 euro fiecare dintre noi (o masă). Când zburați cu TAP, e bine să știți că rucsacul în spate are prioritate în fața unei genți de mână (mărime, spațiu în avion, etc.).
Totodată, pe parcursul a celor 7 ore de zbor (total), am beneficiat de mâncare, apă, suc, cafea, vin, etc. (fără a fi plătite separat).
Odată ajunși pe aeroportul “Cristiano Ronaldo”, la 1.15 noaptea, ne-am dus să ridicăm mașina. Ne-a costat 915 ron total (183 ron de persoană) + 11 euro (de fes) benzină. Am omis să vedem câți km am făcut exact, dar mașina (Renault Captur) a fost luată cu plinul făcut și am alimentat abia după vreo 5 zile, asta în condițiile în care am făcut insula în lung și în lat + pante foarte abrupte și consum mai ridicat.
Mașina și-a făcut treaba, dar dacă mergeți mai mulți, să aveți în vedere că mai mult de 2 bagaje mari nu intră în portbagaj.
Cazarea a fost la un hotel de 3 spre 4 stele, numit Dorisol Mimosa și ne-a costat 153 de euro de om, cu mic dejun, piscină, spa, sală de forță, saună, parcare, vedere spre ocean și foarte curat (6 nopți). Încercați această combinație în România (fără ocean) și dacă găsiți același preț, vă rog să ne spuneți, ca să mergem mai mulți.
Insula e plină de obiective turistice, dar majoritatea implică natură, munte, cărări, plimbare în aer liber. Dacă sunteți pentru relax și făcut baie, n-aș recomanda mersul în decembrie, pentru că apa oceanului Atlantic este destul de rece. Noi am prins temperaturi între 20 și 30 de grade, ulterior aflând că a fost cea mai călduroasă iarnă din ultimii 100 de ani.
Obiectivul principal, a fost cel mai înalt vârf de pe insulă, numit Pico Ruivo (1861 m)
.Pentru cei pasionați, acesta poate fi accesat din două direcții: dinspre Pico do Arieiro (al treilea cel mai înalt vârf – 1818 m – accesibil cu mașina), cu un traseu mai lung și anevoios, care implică scări multe, peisaje fantastice, tuneluri în stâncă, alte scări sau dinspre Achada do Teixeira (vreo 2.8 km de urcat). Noi am ales variantă hard, cu un timp de aproape 8 ore (mult stat pe vârf și la poze pe parcurs). Destul de accesibil, dacă aveți o condiție fizică bună. Un alt loc în care ar trebui să meargă oricine vizitează Madeira, este Pico do Arieiro (1818 m). Accesul se poate face cu mașina, iar peisajul este absolut deosebit. Puteți servi o cafea, o ceva de mâncare, aveți și toaletă (0,50 euro). Filmarea de 1 decembrie (pe care nu o pot posta aici, pentru că nu merge, dacă nu suntem prieteni) a fost făcută aici, dat fiind că norii au avut spectacol în ziua respectivă. Cel mai tare apus, tot aici a fost
.82429311 105152651026774 8163557194067869696 n
O alta zonă, care merită atenția, este Vereda da Ponta de São Lourenço. Este cel mai estic punct al insulei (Pico do Furado) și poate fi accesat pe jos, într-un traseu de vreo 4h (dus-întors). Peisajele sunt de poveste, dar trebuie ținut cont de și anume două aspecte foarte importante: posibil vânt puternic sau foarte cald. Ambele situații sunt neplăcute. Mare atenție!
82187868 105153031026736 1793880498053840896 n
Nu vreți să ratați punctul de belvedere de la Cabo Girão. Știți dvs., cel mai înalt loc aflat pe o stâncă, deasupra apei, din Europa – 580 m. Am prins și aici un apus de excepție. Iarna, apusul este pe la 18.01, ca fapt divers. Deși n-am plătit nimic, am văzut niște turnicheți, ceea ce mă face să cred că, la un moment dat, a fost cu dar.
Sao Vicente este cu siguranță un alt loc pe care ar trebui să îl vizitați, mai ales drumul spre Porto Moniz. Fantastic loc! Aici sunt două localități: Ponta Delgada și Boaventura. Dacă vreți un punct de belvedere deosebit, mergeți în Boaventura. Este singura locație pe care îmi pare rău că n-am apucat să o vedem. Poate cu altă ocazie, cine știe…
Porto Moniz este acel loc în care se află piscinele naturale ale insulei. Ce înseamnă asta?
Într-o parte, sunt piscine foarte naturale, dar neîngrijite. Faci baie cu melcii mari, negri si te rogi să nu te ia oceanul. În altă parte, fix în port, există piscinele amenajate. Faci același lucru, dar într-un stil mult mai organizat, fără melci. 1 euro 50 intrarea, în această perioadă. Scria acolo că, apa are 19 grade constant. Am băgat puțin piciorul și l-am mai simțit peste 2 minute. Băieții noștri au fost temerari și au făcut o baie de toată frumusețea. Și, ca un alt fapt divers, dacă vă plimbați pe lângă aceste piscine, atenție să nu alunecați. Riscați să vă faceți singuri cascadoriile. Dacă sunt valuri puternice și va nimeriți în acel loc, sentimentul este fantastic!
82248505 105152821026757 4983867723722260480 n
Un alt punct interesant, este Vereda dos Balcões, un loc pe care l-am descoperit cumva întâmplător, când încercam să găsim “Valea Călugărițelor” sau “The Valley of the Nuns”. 1.5 km de la stradă până în acest punct de belvedere și alti 1.5 km la întoarcere. Foarte accesibil pentru orice om care a mers o dată în viața lui pe jos.
82541995 105153187693387 6170938689393262592 n
The Valley of the Nuns” – este un orășel foarte drăguț, care se află fix într-un crater. E ciudat aici puțin, pentru că soarele ajunge doar parțial în anumite zone și nu stă prea mult la vedere. Se vede frumos de sus, dar mai de sus, din avion gen, se vede exact craterul. Senzație unică.
82432565 105152804360092 673130793870032896 n
Puncte de belvedere care merită atenția, mai sunt la: Miradouros do Paredão și Eira do Serrado (ambele deasupra “Văii Călugărițelor”) + Pico dos Barcelos (cel mai reprezentativ punct, din care se poate vedea tot orașul Funchal, capitala insulei Madeira).
82198800 105153694360003 3559267611835367424 n
Parcul tematic de la Santana ar merita un deranj, dacă sunteți în zonă. Aici este toată tradiția insulei.
82339761 105152667693439 6547043314737086464 n
Farol da Ponta do Pargo – unul dintre cele 4 faruri de pe insulă, oferă o panoramă superbă a oceanului, mai ales la apus sau răsărit.
82650101 105153337693372 2995985137751031808 n
Ultimul aspect pe care doresc să îl subliniez, se referă la orașul Funchal. Este foarte frumos, cu străduțe, pe alocuri, foaaarte înguste, are niște panorame superbe din mai multe locații, este foarte viu în centru, are o piață de legume-fructe foarte tare, are un muzeu în cinstea domnlui Cristiano Ronaldo, care e născut aici și are o grămaaaadă de restaurante, pub-uri și alte locuri destinate turiștilor.
82202549 105153087693397 8295172476829171712 n
Ah, și un aeroport foarte…mic. Asta înseamnă că pista se termină repede și oceanul este APROAPE. Unul dintre cele mai periculoase din lume, in condiții de vreme rea.
Spunea cineva mai in glumă, mai în serios, că înainte să schimbe numele aeroportului, nu existau atâtea probleme. Și când zic probleme, mă refer la faptul că, atunci când plecați din Lisabona, nimeni nu vă garantează că o să aterizați la timp. Povestea altcineva în aeroport că, au fost câteva zile consecutive în care nu s-a putut ateriza, ori pleca de acolo. Este o insula, numită Porto Santo, în vecinătate și acolo se mai duc avioanele să alimenteze când situația o cere. Se poate merge și în vizită, dar depindeți de niște vaporașe, iar acestea merg doar o dată pe zi, iarna (dus-întors), iar vara, de câteva ori. Dacă se merită sau nu, n-aș putea spune. Noi n-am fost curioși.
Dacă vreți să faceți plajă în Madeira, n-aș putea să vă spun unde să mergeți, în mod special, deși am găsit una ascunsă, cu nisip negru, rezultat dintr-un vulcan, care nu mai funcționează.
Oamenii normali se duc în Algarve pentru asta. Sau chiar în Porto Santo, unde aud că e o plaja drăguță.
Mi-a plăcut foarte mult că, deși n-a mai nins de vreo 100 de ani, oamenii se pregătesc exemplar pentru Crăciun. E ca la noi acum câțiva ani, când era cald și sărbătoare. Ar fi interesant un Crăciun în Madeira.
Acestea ziind fise, vă mulțumesc pentru atenție și sper sa ajungeți măcar o dată în acest superb loc. Deși n-am fost în Tenerife, încă, înclin să cred că Madeira este mult mai accesibilă din multe puncte de vedere și oferă mai multe lucruri practice. Într-un viitor nu foarte îndepărtat, poate voi avea ocazia să compar pe viu. De studiat am tot studiat.
Până atunci, să auzim de la excepțional în sus, cum spunea un comentator sportiv.
Viața cu noi merge înainte!

Postari recente

Despre Autor

Viațacunoi

Deoarece imi plac calatoriile atât in tară, cat si in străinătate, am creat grupul Facebook Viata cu Noi. Vrem sa fim o inspirație pentru persoanele care vor sa își depășească limitele.